حقایقی درباره گربه‌ ماهی که نمی‌دانستید

حقایقی درباره گربه‌ ماهی که نمی‌دانستید

گربه‌ ماهی

سبیلک‌های بلند گربه‌ماهی حاوی غدد حسی گربه‌ ماهی هستند. از این رو، اغلب برای بوییدن و حس کردن چیزهای موجود در آب‌های اطراف برای خورن و یا برای پنهان شدن، از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، همه گونه‌های گربه‌ماهی دارای این سبیلک‌های شگفت انگیز نیستند.

گربه‌ ماهی سرخ

نزدیک به ۳۰۰۰ گونه شناخته شده از گربه‌ماهی‌ها در جهان وجود دارد، اما تصور می‌شود که تعداد واقعی گونه‌های گربه‌ماهی‌ها می‌تواند تا ۴۵۰۰ گونه هم باشد، زیرا بسیاری از گونه‌های گربه‌ماهی‌ها، در مناطقی یافت شده‌اند که دور از دسترس انسان‌ها است. هر چند که گربه‌ماهی‌ها به طور معمول در رودخانه‌هایی با جریان آب سریع‌تر یافت می‌شوند، اما برخی از گونه‌ها در آب‌های شور کم عمق هم زندگی می‌کنند و گونه‌هایی هم هستند که در غارهای زیرزمینی زندگی می‌کنند.

گربه‌ماهی به طور متوسط ​​حدود یک متر طول دارد اما اندازه آن‌ها بسته به گونه آن‌ها، کمی کمتر است. با این حال، گربه‌ماهی ممکن است از یک سانتیمتر تا بیش از دو متر طول داشته باشد. بزرگترین گونه گربه‌ماهی مکونگ نام دارد که در قسمت‌هایی از رودخانه مکونگ که از لائوس، تایلند، کامبوج و ویتنام می‌گذرد، یافت شده است. بزرگترین گربه‌ماهی‌های مکونگی که تاکنون یافت شده‌اند، تا ۳ متر طول دارند.

گربه‌ماهی معمولا گوشت‌خوار است، هر چند که گونه‌های کوچک گربه‌ماهی گیاهان آبزی کوچک را به عنوان غذا مصرف می‌کنند. گربه‌ماهی‌ها تمایل به خوردن ماهی‌ها، حشرات و کرم‌های نزدیک به کف رودخانه دارند، همچنین گاهی از دوزیستانی مانند قورباغه‌ها و سمندرها و به طور کلی خزندگان و پستانداران تغذیه می‌کنند.

با توجه به تنوع گسترده گربه‌ماهی‌ها، آن‌ها شکارچیان زیادی در سرتاسر جهان دارند. ماهی‌های بزرگ، دوزیستان، خزندگان، پستانداران و حتی پرندگان همه به شکار ۳۰۰۰ گونه مختلف گربه‌ماهی می‌پردازند.

گربه‌ماهی‌های ماده نزدیک به سطح آب تخم می‌گذارند تا از دست سایر آبزیان در عمق آب در امان باشند. گربه‌ماهی ماده بین ۱۰ تا ۹۰ تخم کوچک می‌گذارد که در عرض کمتر از یک هفته نوزادان به دنیا می‌آیند.

حقایقی در مورد گربه‌ماهی

  • سلسله: جانوران
  • شاخه: مهره‌داران
  • رده: ماهیان استخوانی
  • راسته: سیلوریفورمز
  • نام علمی: سیلوریفورمز
  • مبدا: آب‌های شیرین
  • رژیم غذایی: گوشت‌خوار
  • اندازه: ۱ تا ۲۷۰ سانتیمتر
  • نوع آب: شیرین
  • سطح Ph بهینه: ۶٫۵-۸٫۰
  • طول عمر: ۸ تا ۲۰ سال
  • وضعیت حفاظت: تهدید شده
  • رنگ: قهوه‌ای، سیاه، زرد، سفید، قهوه‌ای مایل به زرد، خاکستری
  • نوع پوست: پولک
  • غذای مورد علاقه: ماهی
  • زیستگاه: رودخانه‌های با جریان آب سریع
  • اندازه متوسط تخم: ۴۰
  • شکار اصلی: ماهی، قورباغه، کرم
  • شکارچیان: ماهی‌های بزرگ، پرندگان، پستانداران، خزندگان
  • ویژگی‌های بارز: سر مسطح و بزرگ و سبیلک

 

منبع: چطورپدیا

شروع دوباره زندگی با تغییرات جدید

شروع دوباره زندگی با تغییرات جدید

زندگی

ماندن در منطقه امن خود به‌قدری آرامش‌بخش است که پذیرش تغییرات را به‌مراتب سخت‌تر می‌کند؛ به‌ویژه هنگامی که تغییر مورد نظر آسان نبوده و یا حتی چیزی است که نسبت به آن احساس خوبی نداریم؛ ترسی ناشی از عدم اطمینان راه خود را به ذهن باز کرده و فرد گاهی این فکر را در سر می‌پروراند که برای دستیابی به این هدف، چه چیزهایی را باید فدا کنم؟ شاید بهتر است همین‌جا که هستم، بمانم؟ این جملات آشنا به نظر نمی‌رسند؟

آیا تاکنون در موقعیتی قرار گرفته‌اید که احساس کنید هیچ چیز سر جای خودش نیست؟ زمانی که در رابطه با مسائل کاری و یا در زمینه‌ی روابط شخصی، احساس گرفتاری و نارضایتی از وضع موجود را داشته باشید؟ اغلب می‌دانیم که به تغییر نیاز داریم؛ با این وجود از تصمیم‌گیری آگاهانه برای برداشتن گامی رو به جلو می‌هراسیم؛ زیرا احتمالاً هنوز نمی‌دانیم که چه چیزی می‌بایست تغییر کند.

ممکن است طی ۵ سال گذشته در یک شرکت خاص و در یک جایگاه ثابت کار کرده باشید. شاید نتوان گفت که از شغل خود بیزار هستید؛ اما فکر انجام این کار برای ۵ یا ۱۰ سال دیگر مو بر تنتان سیخ می‌کند و تمایل دارید که کاری مفیدتر و یا فعالیتی کاملاً متفاوت‌ انجام دهید.

حتی ممکن است در اواخر دوران میان‌سالی خود باشید. زمانی که در یک مسیر شغلی خوب قرار گرفته و اتفاقات بسیاری در اطرافتان جریان دارد، مانند خانواده‌ای که به آن‌ اهمیت می‌دهید. از لحاظ مالی پایدار بوده و احتمالاً در شرف ترفیع کاری نیز قرار دارید؛ اما به طریقی از آنچه تاکنون به دست آورده‌اید، راضی نیستید. احساس می‌کنید چیزی در این میان کم بوده و در عین حال، برای رها کردن تمام ثباتی که تا کنون کسب شده و آغاز جست و جو در پی علایق قلبی، زمان زیادی گذشته است. چرا اکثر ما به‌موجب تفکرات اشتباهی چون دیگر برای آغاز دیر شده یا برای شروع دوباره پیر شده‌ایم، فرصت‌ها و توانایی‌های خود را محدود می‌کنیم؟

یک مثال فرضی

فرض کنید دوستی داریم که در اواسط دهه چهارم زندگی خود بوده، مدیر ارشد یکی از شرکت‌های بزرگ است و بیش از ۱۵ سال به حسابرسی برای آن شرکت اشتغال دارد. چنین فردی یقیناً درآمد خوبی دارد، مالک یک آپارتمان شخصی است و از خوشی‌های زندگی خویش لذت می‌برد؛ اما برای تمامی این تسهیلات، می‌بایست سختی کار خود را تحمل نماید! در ظاهر گویا همه چیز بر وفق مراد وی است و احتمالاً گام بعدی ترفیع به درجه مدیریت و یا یافتن همسر مورد علاقه‌اش باشد؛ اما زمانی که از او در رابطه با رضایت شغلی می‌پرسیم، پس از چندین دقیقه تردید می‌گوید: گاهی اوقات آرزو می‌کنم که بتوانم شغل فعلی‌ام را ترک کرده و کاری انجام دهم که دغدغه و استرس کمتری داشته باشد؛ اما او به این شیوه زندگی عادت کرده و احساس می‌کند که برای جست و جو در پس حرفه‌ای جدید، خیلی دیر شده است! خطرات این مسیر بسیار زیاد بوده و تنها کاری که از وی برمی‌آید، تحمل است.

درگیری‌های خارجی که این فرد با آن‌ها مواجه می‌شود، عبارت‌اند از ثبات مالی، نفوذ اجتماعی بر همسالان خود، ترک زندگی مجلل و ثروتمندانه‌ی خود و یا موقعیت و یا شناختی که در ادامه‌ی شغل فعلی کسب خواهد کرد؛ از سوی دیگر، در درون، ترس از دست دادن تمام آنچه در طول عمر خود ساخته او را رها نمی‌کند. طی این سال‌ها، شغل حسابرسی باعث شده او در هنگام اخذ تصمیم‌های مهم بسیار محتاط‌تر عمل کند و اکنون اندیشه‌ی ترک شغل فعلی تنها به خیال جست و جو و یافتن جایگزینی که معنای بیشتری به زندگی‌اش می‌بخشد، به‌قدر کافی منطقی به نظر نمی‌رسد.

چطور می‌توان به دنبال معنای بیشتر بود؟ در حالی که در وهله‌ی اول، کل این مسیر حرکت هوشمندانه‌ای به نظر نمی‌رسد؟

این تفکر ممکن است ناشی از عدم کنترل درونی فرد باشد؛ طوری که احساس کند در مسیر زندگی، همواره عوامل خارجی به‌مراتب بیشتر از اقدامات خود او تأثیرگذار هستند. ممکن است با خود بگویید به‌وفور افراد جوان‌تر و لایق‌تر وجود دارند که توانایی‌هایشان به‌مراتب بیشتر از من است، پس بهتر آنکه در جای خود مانده و با شروع یک حرفه جدید، خطر نکنم. احتمال دیگر آن‌که احساس می‌کنید در این مرحله از زندگی، دیگر زمان و انرژی لازم برای آغاز یک شغل جدید را ندارید.

هر فردی ممکن است روزی خود را گرفتار سناریویی مشابه آنچه ذکر شد، بیابد. این یک مانع است. حال آنکه این مانع می‌تواند تنش‌ها و درگیری‌های شغل فعلی، عدم رضایت فرد از کار خود یا رکود ناشی از فکر عدم پیشرفت باشد؛ فرد باید خود تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهد این مانع را از بین ببرد و یا تسلیم آن شود.

هرگز برای تغییر دیر نیست!

خبر خوب این است که ما انسان‌ها، با پیشرفت روز افزون جامعه، برای پوشاندن جامه‌ی عمل به خواسته‌هایی که پیشتر فکر می‌کردیم از سنی به بعد ممکن نخواهد بود، فرصت بیشتری در اختیار داریم. این روزها، افراد بیشتری برای جابه‌جایی مرزها و شکستن کلیشه‌ها تلاش می‌کنند.

اینجا تنها سخن از سن نیست! سن یک وضعیتی از حالت ذهن و یک ساختار اجتماعی است که نباید قابلیت‌ها و جاه‌طلبی‌های فرد را تعیین و یا محدود کند. در روند تغییر، عواملی فراتر از سن و زمان دخیل هستند. این به خود فرد بازمی‌گردد. او و توانایی وی برای پذیرش چالش‌ها و عزم راسخ جهت از بین بردن وضعیت فعلی.

عموماً علت اندیشه‌ی «اکنون دیگر برای تغییر دیر شده»، قیاس خود با سایرین است. فرد خود را با افراد جوان‌تر و موفق‌تر مقایسه می‌کند، در حالی که قیاس درست، قیاس وضعیت فعلی با وضعیت ۱۰ سال دیگر خودمان خواهد بود.

در داستانی که ذکر شد، می‌توان راهکاری به آن فرد ارائه کرد تا به کمک آن بدون هرگونه ریسک زمان، تلاش و تحمل سختی بتواند تحولات گسترده‌ای در زندگی خود پدید آورد و این راهکار ابداً ترک شغل فعلی و یا غرق شدن در کار نیست. این افراد با ۷ مهارت بنیادی که در ادامه‌ی مطلب معرفی می‌شود، می‌توانند در کنار تقویت کنترل درونی خود جهت ایجاد تغییرات لازم در زندگی، مجدداً کنترل کامل حرکات خود را در دست گرفته و موانع پیش رو را از بین برند.

راه حل: ۷ مهارت بنیادی زندگی

این هفت مهارت نکات جدیدی نبوده و تقریباً تمامی افراد بدان آگاه هستند؛ تنها مسئله‌ی مهم، چگونگی برقراری ارتباط مابین این مهارت‌ها و تفکر عمیق در آن‌ها جهت شناسایی قابلیت‌های فردی است. پس از شناسایی این مهارت‌ها، فرد درمی‌یابد که ابعاد گوناگونی برای مشاهده و انجام کارها وجود دارد. خلاقیت چیزی به‌مراتب فراتر از یک استعداد طبیعی است و با کنترل درست آن، می‌توان موانع پیش رو را به‌سادگی حذف کرد.

حال به کمک این ۷ مهارت بنیادی، دیگر رکود و عقب‌گرد معنایی ندارند! فرد با به‌کارگیری درست خلاقیت، رو به جلو حرکت کرده و در کنار موفقیت‌های شغلی، در سبک زندگی شخصی خود نیز تغییراتی را مشاهده خواهد کرد.

تمام موفقیت‌های زندگی انسان، چه در مسائل کاری، روابط شخصی و یا حتی سلامتی وی، توسط این ۷ مهارت‌های ذهنی قابل دستیابی بوده و با کسب آن‌ها، صرف نظر از سن، علاوه بر پیشرفت در تمامی بخش‌های زندگی، از زندگی روتین خسته کننده‌ی خود خلاص خواهیم شد.

بیش از ۳۰٪ بزرگ‌سالان چنین بحرانی را تجربه می‌کنند. خود را نجات دهید! تمام تلاش خود را به کار بندید تا نهایتاً پس از بازنشستگی و در سنین کهن‌سالی، احساس فرد پرحسرتی که در تمام طول عمر تسلیم تقدیر خود بوده را نداشته باشید. به زندگی خود اجازه ندهید ثابت و بدون تغییر بماند تا پس از ۲۰ سال تلاش سخت و مداوم تازه به خود بیایید! از قابلیت‌های فردی خود که در پس وضعیت فعلیتان پنهان شده، ناامید نشوید. تلاش کنید تا در سن ۴۰ سالگی، ده برابر نسبت به سن ۲۰ سالگی خود موفق‌تر باشید! بدون ترک شغل و مسئولیت‌های فعلی، به دنبال خواسته‌هایی که در تمام طول عمر در سر پرورانده‌اید، بروید. دید خود را باز کرده و انرژی و انگیزه خود را به زمانی بازگردانید که زندگی همچنان مملو از رویاها و خیالات زیبا بود؛ این بار به همه‌ی آن‌ها دست یابید!

 

منبع: چطورپدیا

آرایش طبیعی و زیبا با چند ترفند ساده

آرایش طبیعی و زیبا با چند ترفند ساده

بخش اول: آرایش کردن صورت

آرایش طبیعی

۱- صورت‌تان را از هرگونه آرایش قبلی پاک‌کنید.

شیر پاک‌کن یا آب را روی یک توپ پنبه‌ای قرار دهید. با توپ پنبه‌ای به‌صورت دورانی ملایم به‌آرامی ضربه بزنید یا ماساژ دهید تا آرایش قبلی پاک شود. نوع پوست خود، خشک یا چرب، را مشخص کرده و آن را تمیز کنید و با محصولات مناسب دو بار در روز آن را تقویت و مرطوب نمایید. اگر پوست شما مشکلاتی مانند لکه‌ها/جوش‌های سرسیاه دارد، پوست خود را لایه‌برداری کنید.

آرایش طبیعی

۲- صورت خود را مرطوب کنید

با استفاده از مقدار کمی مرطوب‌کننده به‌اندازه‌ی یک نخود یا یک لوسیون بدون روغن و عاری از رنگ و بو، صورت را با ملایمت ماساژ دهید. لوسیون‌های معطر ممکن است پوست شما را بدتر کنند و باعث ایجاد جوش یا واکنش آلرژیک شود و لوسیون‌های روغنی، جوش صورت را افزایش می‌دهد.

  • برای ظاهری طبیعی‌تر، به‌جای استفاده از کرم مرطوب‌کننده‌ی بی‌رنگ از نوع رنگی استفاده کنید. ترکیب کرم‌های مرطوب‌کننده رنگی برای همه نوع پوستی مناسب بوده و معمولاً حاوی SPF هستند. دختران خوش‌شانس با پوست روشن‌تر با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، بهتر به نظر می‌رسند.

۳- برای برطرف کردن هر عیب و دور چشم، از کرم کانسیلر استفاده کنید

استفاده از کرم کانسیلر قبل از کرم پودر باعث می‌شود مقدار کمی از کرم پودر روی پوست بماند. مطمئن شوید این کرم دقیقاً همرنگ پوست شما باشد. وقتی شما از کرم کانسیلر استفاده می‌کنید، این کار را مستقیماً از لکه‌ها شروع کنید، نه اطراف آن. رعایت این نکته، از تمرکز روی لکه‌ها و درخشیدن صورت جلوگیری می‌کند.

  • مراقب باشید بیش ‌از حد کرم کانسیلر استفاده نکنید؛ فقط کافی است لکه‌ها را با آن بپوشانید.

۴- برای قسمت‌های چرب‌تر صورت، کرم پودر خشک به کار برید.

قبل از شروع آرایش، بهتر است مشخص کنید که آیا از رنگ پایه‌ی مناسب استفاده می‌کنید یا نه. به مکانی بروید که روشنایی معمولی داشته باشد و کرم پودر را تست کنید تا مطمئن شوید رنگ آن برای پوست شما مناسب است. چند بار بر گونه و طرفین صورت در جهت‌های مختلف ضربه‌ی ملایم بزنید تا ببینید که آیا رنگ آن مناسب است یا نه.

  • با انگشت یا با یک ‌تکه اسفنج از کرم پودر بردارید و بر صورت خود به‌آرامی ضربه بزنید، آن را هم‌رنگ پوستتان ترکیب کنید. مطمئن شوید که زیر آرواره‌تان را کرم‌ زده‌اید؛ اگر کناره‌های صورت را از قلم بیاندازید، خط روشنی که انتهای زیرسازی است، مشخص خواهد شد و به نظر می‌رسد که نقابی بر چهره‌تان زده‌اید.
  • اگر زیر چشم‌تان ورم دارد یا بی‌رنگ است، ۳ نقطه از کرم را روی خط دایره‌ای زیر چشمتان قرار دهید. با استفاده از انگشت دوم به‌آرامی آن را ترکیب کنید.

۵- برنزه کننده استفاده کنید

بعضی افراد بعد از اینکه چشم‌های خود را آرایش کردند، برنزه کننده یا رژ گونه را می‌زنند. برنزه کننده، یک روش عالی برای درخشش طبیعی صورت شما است. به‌آرامی برس را به تمام سطح صورت خود بزنید. برای اینکه برنزه‌ی طبیعی به نظر برسید فقط در طول استخوان گونه و قسمت T شکل صورت بزنید. گرچه، اگر برنزه کننده به‌طور نادرست استفاده شود، می‌تواند افراد بارنگ پریده را بی‌حال‌تر نشان دهد. در خانه با برنزه کننده تمرین کنید تا ببینید اگر خوب به نظر می‌رسد، قبل از بیرون رفتن، از آن استفاده نمایید. اگر این روش را دوست ندارید، از این مرحله صرف‌نظر کنید.

۶- از رژ گونه استفاده کنید

اگر شما از برنزه کننده راضی نیستید، می‌توانید در عوض از رژگونه استفاده کنید. درکل، کرم رژگونه بهتر از پودر عمل می‌کند زیرا به شما طراوت می‌بخشد و بیشتر دوام دارد. با استفاده از یک کرم رژگونه شرابی، مقداری روی انگشت خود بمالید و آن را روی استخوان گونه‌ی خود پخش‌ کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که نباید هم از رژگونه استفاده کنید و هم از برنزه کننده، یکی را انتخاب کنید.

بخش دوم: آرایش کردن چشم

۱- خط مژه بالایی را با یک مداد سرمه‌ی قهوه‌ای، سیاه یا خاکستری بکشید

بعضی خانم‌ها ترجیح می‌دهند این کار را نکنند، زیرا از نظر آن‌ها چشمی که خط‌چشم دارد، نسبت به چشمی که فقط ریمل دارد، غیرطبیعی‌تر به نظر می‌رسد. دیگر متخصصان زیبایی پیشنهاد می‌کنند که با خط‌چشم ژله‌ای تیره، برای چشم‌تان خط بکشید. مداد، نسبت به خط‌چشم ژله‌ای یا خط‌چشم مایع غیرطبیعی‌تر به نظر می‌رسد و همچنین ژل برای کشیدن راحت‌تر است. برای دوسوم خط مژه بالایی و یک‌سوم خط مژه پایینی خود، خط بکشید. لکه‌های اطراف خط چشم را با اسفنج پنبه‌ای پاک‌کنید.

۲- برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن چشم، از خط‌چشم‌ سفید استفاده کنید.

گوشه‌های داخلی چشم خود را با خط‌چشم ‌سفید یا سایه‌ی چشم بکشید تا چشمان‌تان روشن‌تر به نظر برسد.

  • بعضی افراد دوست دارند کمی خط چشم یا سایه‌ی سفید نیز زیر استخوان ابرو بکشند تا چشمان‌شان روشن‌تر و سرحال‌تر به نظر برسد.

۳- به کاربرد سایه‌ی چشم توجه کنید

از دو سایه‌ی چشم ‌روشن برای حرفه‌ای به نظر رسیدن، استفاده کنید. رنگ‌هایی که شما انتخاب می‌کنید، بسته به رنگ و حالت پوست‌تان باید طلایی، قهوه‌ای یا نقره‌ای باشد. یک رنگ روشن یا خنثی در کل پلک و تنها تا بالای چروک چشم بزنید. از رنگ کمی تیره‌تر برای کشیدن آرام خط بالای پلک و برون‌نمای چروک‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای طبیعی به نظر رسیدن، رنگ‌ها را ترکیب کنید.

۴- مژه‌های خود را فر کنید و یک‌لایه ریمل روی آن بزنید.

فر کردن مژه‌ها، چشمانی شاداب و روشن به شما خواهد داد. اگر می‌خواهید مژه‌های خود را نسبت به پوست‌تان برجسته‌تر کنید، یک‌ لایه دیگر از ریمل مورد پسندتان را بزنید.

  • اگر از ریمل استفاده می‌کنید، از حجم دادن به مژه‌ها با استفاده از برس حجم دهنده یا برس ابرو خودداری کنید.

بخش سوم: آرایش کردن لب‌ها

۱- از رنگ لب کاملاً بی‌رنگ استفاده کنید

از رژلب سربی یا برق‌لب شفاف خودداری کنید. این نوع رنگ به‌طور کلی بهتر است زیرا طبیعی به نظر می‌رسد و در کل روز دوام دارد. از رنگی استفاده کنید که به رنگ طبیعی لب شما نزدیک است.

۲- مقدار بسیار کمی از رژگونه درخشان را روی مرکز لب خود بزنید

این مرحله را قبل از بیرون رفتن از خانه تست کنید. برخی افراد رژ گونه زدن وسط لب را دوست ندارند. آنچه حس می‌کنید و به نظر می‌رسد برای شما بهتر است را انجام دهید!

۳- از ظاهر خوشایند، با طراوت و درخشنده خود لذت ببرید.

نکات

  • سعی کنید رنگی را بیابید که تا حدی به رنگ پوست شما نزدیک باشد.
  • یک دوست قابل‌اعتماد پیدا کنید تا به شما بگوید که آیا آرایش شما خوب است یا نه.
  • متناسب با روشنایی مکانی که قرار است حضور داشته باشید، آرایش کنید؛ برای مثال، اگر در یک روز آفتابی بیرون می‌روید، در مکان روشن آرایش کنید یا اگر به مهمانی می‌روید، از نور کم استفاده کنید.
  • برای اینکه مژه‌های طبیعی با ریمل داشته باشید، به‌آرامی و آهستگی مسیر آن‌ها را به سمت بالا حرکت دهید.
  • بیش ‌از اندازه آرایش خود را ملایم نکنید، برای حجم دادن به قسمت‌های کوچک صورت خود آرایش کنید.
  • به افراد اجازه ندهید که بخاطر میزان آرایش‌تان شما را دست‌کم بگیرند. اگر تمام آنچه می‌خواهید استفاده کنید، کرم کانسیلر و ریمل است، پس ‌دست به‌کار شوید! اگر می‌خواهید در قالب خاصی آرایش کنید، پس شروع کنید! برای کم کردن آرایش‌تان، مهم است که با خودتان راحت باشید.
  • سعی کنید رنگی مشابه با رژگونه و رژلب خود داشته باشید. این امر ویژگی‌های طبیعی شما را بارز می‌کند.
  • از روشنایی و نور مکان آرایش خود مطمئن شوید تا تمام خصوصیات را به‌وضوح ببینید.
  • استفاده از آرایش طبیعی برای پوست شما بهتر است و می‌تواند لکه‌ها را کاهش دهد. در واقع، کرم‌پودر معدنی، منافذ شما را نمی‌بندد و برای پوست شما خوب است. پس ممکن است بخواهید یک برند خوب بخرید، اما به جهت اطمینان از اینکه آلرژی ندارید، با قرار دادن مقدار کمی از مواد آرایشی بر پشت دست خود تا ۴۸ ساعت، از برند مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

 

منبع: چطورپدیا

بازار هدف کسب و کار چیست؟

بازار هدف کسب و کار چیست؟

عقل سلیم نیز به روشنی شهادت می‌دهد که نمی‌توان (و نباید) محصول خود را به همه‌ی مردم جهان فروخت. با این کار، پول و منابع بسیاری به سرعت هدر می‌رود.

اما چگونه می‌توان فهمید مخاطب هدف ما چه کسانی هستند؟ چه کسانی یا چه چیزهایی باید باشد؟ از کجا بدانیم؟ در ادامه، پنج توصیه برای پی بردن به این موضوع ارائه شده است.

۱- به دنبال راضی نگاه داشتن همه نباشید

راهبرد یعنی تمرکز. مثلاً فرض کنید قصد راه‌اندازی یک رستوران را دارید. کدام یک از سه گزینه‌ی زیر آسان‌تر است؟

  • راضی نگاه داشتن مشتریان ۴۰ تا ۷۵ ساله‌ی پولداری که بیشتر از قیمت غذا، به سالم بودن آن فکر می‌کنند و از غذای گیاهی استقبال کرده و فضای آرام را می‌پسندند.
  • راضی نگاه داشتن مشتریان ۱۵ تا ۳۰ ساله‌ای که بودجه‌ی محدودی دارند و به دنبال مکان‌های پرسروصدا ولی قیمت‌های پایین و غذاهای فست‌فودی هستند.
  • راضی نگاه داشتن همه.

واقعاً امیدوارم یکی از دو مورد اول را انتخاب کنید و به سراغ گزینه‌ی سوم نروید. چکیده‌ی بازاریابی هدف همین است؛ تقسیم‌بندی کرده و پیروز شوید. گروه‌های مختلف افراد، نقطه نظرات و سلایق مختلفی دارند. در بیشتر موارد، تلاش در جهت راضی نگاه داشتن همه، به نارضایتی همه می‌انجامد.

Building in a hand businessmen

۲- تقسیم‌بندی بازار را یاد بگیرید

منظور از تقسیم‌بندی، چیزی شبیه به برش‌های کیک یا پرتقال است، با این تفاوت که در اینجا تقسیم‌بندی در کل بازار انجام می‌شود.

در مثالی که در نکته‌ی اول با بیان «تقسیم‌بندی کرده و پیروز شوید» ذکر کردیم، بازه‌ی مشخص سنی، ثروت و سلیقه‌ی مردم در انتخاب فضا، تقسیم‌بندی آن بازار خاص را تعیین می‌نماید. جمعیت‌شناسی بر اساس معیارهای قدیمی نظیر سن، جنسیت و غیره انجام می‌شود.

حتماً تقسیم‌بندی‌های بازاری که در مقاله‌ها، مصاحبه‌ها و مباحث کسب‌وکار به‌طور مکرر مطرح می‌شوند را دیده‌اید. افراد غالباً به سراغ گروه‌های سنی، جنسیتی، درآمدی و غیره می‌روند. تقسیم‌بندی کرده و پیروز شوید، مفهومی ساده است. با تقسیم‌بندی بازار می‌توانید این مفهوم ساده را در کسب‌وکار خود جامه‌ی عمل بپوشانید.

فرض کنیم به نظر شما، بازار هدفی که دارید، سنین ۴۰ تا ۷۵ سال پولدار و علاقمند به غذای سالم را شامل می‌شود. چطور می‌توانید فرض خود را مبنی بر این که این جمعیت، مشتریان هدف ایده‌آل شما خواهند بود، اعتبارسنجی نمایید؟ تحقیق بازار در این مرحله وارد عمل می‌شود. صحبت با مشتریان و مشتریان احتمالی یکی از بهترین روش‌های انجام این نوع تحقیق است؛ اما رویکردهای بسیاری برای آن وجود دارد.

بازار هدف کسب و کار

۳- به‌شکلی خلاقانه از تقسیم‌بندی استفاده کنید

راهبرد بازار هدف خود را به تقسیم‌بندی بازار بر اساس سن، جنسیت و سطح اقتصادی محدود نکنید.

مثلاً شرکت اَپل برای فروش رایانه‌ی خود، بازار را به گروه‌های کاربری زیر تقسیم کرد:

  • خانه
  • مدرسه
  • کسب‌وکار کوچک
  • کسب‌وکار بزرگ
  • دولت

همچنین برای یک مرکز خرید می‌توان بازار را به تقسیم‌بندی بازاری به‌اصطلاح روان‌شناختی تقسیم کرد. در این تقسیم‌بندی، گروه‌های کاربری زیر در نظر گرفته شده بودند.

  • کودکان و خانواده‌هایی مرفه و ثروتمند از حومه‌های شهر
  • مدیران اجرایی و متخصصین تحصیل‌کرده و سیار با خانواده‌ای نوجوان. تولیدکنندگان بزرگ و مسافران بین‌المللی
  • کارمندان دفتری جوان با درآمد متوسط به بالای ساکن حومه‌ی شهر بودند.
  • پولدارهایی که از استرس زندگی شهری گریخته و یک زندگی روستایی تجملاتی را آغاز کردند

برخی کسب‌وکارها نیز وجود دارد که مشتریان کسب‌وکار خود را به انواع فرایند تصمیم‌گیری تقسیم‌بندی نمود:

  • تصمیم‌گیری توسط انجمن
  • تصمیم‌گیری توسط مدیر عملیاتی
  • تصمیم‌گیری توسط مالک

هر کدام از این تقسیم‌بندی‌های خلاقانه می‌توانند به شما کمک کنند تا یک بازار هدف تعیین نمایید و همچنین می‌توانند نقطه‌ی شروعی برای ترسیم شخصیت کاربر یا خریدارو ابزار کاربردی دیگری برای درک مخاطبین هدف و توسعه‌ی پیام‌های بازاریابی مناسب‌تر باشند.

بازار هدف کسب و کار

۴- هویت منحصربه‌فرد خود را نیز در نظر داشته باشید

کسب‌وکار شما احتمالاً انعکاس‌دهنده‌ی هویت شما و کاری که دوست دارید انجام دهید و همچنین کاری که بهتر از هر چیز انجام می‌دهید، نیز است. تبلیغ برای افرادی که خود شما دوست دارید به عنوان بازار هدف داشته باشید، یک مزیت به شمار می‌رود. اگر بیشتر دوست دارید که یک کسب‌وکار کوچک داشته باشید، و نه یک شرکت غول‌آسا و بزرگ، پس بهتر است که کسب‌وکار کوچک را به عنوان بازار هدف تعیین کنید.

بنابراین کسی که غذای خوبی را دوست دارد که با سلیقه آماده و سرو شود، احتمالاً یک بازار هدف پولدار را به خانواده‌های جوانی که به قیمت اهمیت می‌دهند، ترجیح می‌دهد.

۵- بازار هدف را زودتر تعریف کنید و در صورت نیاز اصلاح نمایید

در سریع‌ترین زمان ممکن، بازار هدف را تعیین نموده و در ادامه‌ی مسیر به بازبینی و به‌روزرسانی آن بپردازید. نباید فکر کنید بازار هدف شما، پایه‌ای محکم و پابرجا دارد. هر چه شناخت بیشتری از مشتریان خود کسب می‌کنید، احتمالاً تعریفی که از بازار هدف دارید نیز تغییر می‌کند.

بازار هدف مناسب، احتمال موفقیت شما را افزایش می‌دهد؛ زیرا با گروهی که تعریفی شفاف و روشن دارد، بهتر ارتباط برقرار خواهید کرد و این ارتباط بهتر به معنای پایین رفتن مخارج و حصول نتایج بهتر است. اگر دلیل شما برای یادگیری روش تعریف بازار هدف، نوشتن یک برنامه‌ی کسب‌وکار است؛ یا اگر به دنبال روش‌هایی برای ارتقاء پیام‌ها و راهبردهای بازاریابی و تبلیغات هستید، این منابع را درباره‌ی بازاریابی هدف و انجام تحقیق بازار مطالعه نمایید.

 

منبع: چطورپدیا

۲۳ کسب‌وکار با سرمایه کمتر از یک میلیون تومان

۲۳ کسب‌وکار با سرمایه کمتر از یک میلیون تومان

شروع کسب‌وکاری به‌صورت آنلاین و اینترنتی طبیعتاً یک انتخاب واضح است؛ اما تعدد انتخاب‌های موجود با سرمایه‌ای کمتر از یک ‌میلیون تومان باعث حیرت می‌شود! برخی از این موارد غیر از وقت نیازمند هیچ‌گونه سرمایه‌ی اولیه‌ی دیگری نیستند. نکته‌ی کلیدی در ابتدای کار، یافتن کم‌هزینه‌ترین راه ممکن برای فروش محصولات و سپس به‌کارگیری سود عایدی از فروش در مراحل بعدی است. برخی از کارآفرینان با همین فرمول ساده استارتاپ خود را به یک کسب‌وکار میلیونی تبدیل کرده‌اند.

این مسئله معمولاً مستلزم شروع کسب‌وکار در خانه بوده و همانند تمام ایده‌های بزرگ کسب‌وکار، با پاسخ‌دهی به یک نیاز آغاز می‌شود. حتی اگر هدف فروش چیزی است، می‌بایست حوزه‌ای را یافت که در آن دست زیاد نبوده و بهترین سرویس را ارائه داد.

فرد باید در مرحله‌ای از کار، برای رسمی کردن شرکت با ایجاد یک ساختار قانونی همچون شرکتی با مسئولیت محدود، خرید بیمه‌ی مسئولیت و.. تصمیم‌گیری نماید.

تصمیم‌گیری

در این مسیر جهت آگاهی از برخی انتخاب‌های موجود، سایت میدون با ارائه‌ی مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای ارزان، راهنمای مناسبی است. چک یک میلیون تومانی را پیش چشمان خود گذاشته و به کارهایی که می‌توان با آن انجام داد، فکر کنید.

قطعات خودرو

۱- قطعات خودرو

برای شرح طیف وسیعی از کسب‌وکارهای احتمالی که می‌توان با مبلغی کمتر از یک میلیون تومان راه‌اندازی کرد، با یک احتمال بعید آغاز می‌کنیم. یکی از انتخاب‌های موجود، راه‌اندازی یک کسب‌وکار فروش عمده‌ی قطعات دست دوم یا اوراقچی است. این کسب‌وکار در عرض ۲ هفته و با مبلغی معادل ۵۰۰ هزار تومان قابل راه‌اندازی بوده و می‌توان پس از مدتی آن را گسترش داد.

۲- کتاب‌های دست‌دوم

هنگام مشاهده‌ی حراج کتب درسی دست‌دوم، با تلفن همراه خود سری به برنامه‌ی بوکسام بزنید و ببینید که خریداران برای این کتب تا چه میزان هزینه پرداخت می‌کنند؛ سپس نیمی از آن یا حتی کمتر را پیشنهاد دهید. در کتب استفاده شده اغلب خطوط حاشیه‌ای دیده می‌شود، اما خریداران اینترنتی هر نوع کتابی را می‌پذیرند و اغلب هزینه‌ی تحویل با برچسب قابل چاپ را نیز خواهند پرداخت.

از دیگر گزینه‌های ممکن، خرده‌فروشی این کتب در سایر سایت‌های اینترنتی است. پس از آشنایی با بازار و کمی آربیتاژ در خرید کتب قدیمی از سایت‌های ارزان‌تر و فروش آن‌ها به فروشندگان بزرگ‌تر آنلاین، می‌توان از سود عایدی در جهت گسترش کسب‌وکار استفاده کرد.

۳- نقاشی خانه

در بسیاری از شهرها، برای کار کردن به‌عنوان یک نقاش پیمانکار، به داشتن گواهی و مجوز نیاز نیست و اگر کار خود را با نقاشی داخلی ساختمان شروع کنید، به حداقل تجهیزات ممکن نیاز خواهید داشت. هر فرد با مشاهده ویدیوهای آموزش نقاشی خانه در سایت‌هایی همچون آپارات، گذراندن کارگاه‌های آموزشی و کمی تمرین و نقاشی کردن دیوارهای خانه خود، پس از مدتی فوت‌وفن‌های کارآمد این شغل را می‌آموزد.

۴- پاک‌سازی پنجره‌ها

از کسب‌وکارهایی که به سرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان نیاز دارد، می‌توان به نظافت پنجره‌ها اشاره کرد. با این حال، برای پاک‌سازی پنجره‌های بزرگ فروشگاه‌های خرده‌فروشی، ممکن است به تجهیزاتی با ارزش بیش از یک میلیون تومان نیاز باشد؛ بنابراین از خانه‌های مسکونی و با ابزارهای پایه آغاز کرده و با سود عایدی، ابزارآلات بهتری خریداری نمایید. نحوه‌ی انجام این کار در قالب بی‌شمار آموزش آنلاین در دسترس همگان قرار گرفته است.

۵- خدمات تاکسی‌رانی

امروزه به کمک سیستم‌های خدمات تاکسی‌رانی مانند اسنپ، می‌توان بدون صرف هیچ هزینه اولیه و تنها با استفاده از اتومبیل شخصی یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کرد. اگر همه چیز خوب پیش رود، می‌توان با سود عایدی از این کسب‌وکار یک تاکسی معمولی خریداری کرده و یا خدمات شوفری ارائه داد. البته در این مسیر نیز برای کسب سود بیشتر، در نهایت به استخدام کارمندان و زیردستان بیشتر نیاز است.

تدریس خصوصی

۶- تدریس خصوصی

تدریس خصوصی نیز یکی از کسب‌وکارهایی است که می‌توان با سرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان آغاز کرد. پیشتر، یافتن بازار مناسب برای تدریس کار آسانی نبود؛ اما امروزه با پلتفرم‌های آنلاین که در دسترس همگان قرار دارند، راه‌اندازی این کار از همیشه آسان‌تر شده است.

اگر توانایی کمک به دانشجویان در موضوعات علمی را دارید، در سایتی مشابه استاد بانک ثبت نام نمایید و اگر ترجیح می‌دهید افراد را در زمینه‌هایی چون ساز زدن، نقاشی و آموختن زبان دیگر آموزش دهید، استاد سلام را امتحان کنید. این وبسایت‌ها برای برقراری ارتباط شما با هنرجویان و دانش آموزان کارمزد بسیار ناچیزی دریافت کرده و برای ثبت نام و شروع به کار، هزینه‌ای نخواهند داشت؛ به‌راحتی می‌توان مشتریان خود را یافت و همچنین سایر اساتید را استخدام کرد تا در کسب‌وکار ما همکاری کنند.

۷- خدمات راهنمای تور

در اینجا نیز اینترنت با کاهش موانع شروع کار، تغییرات شگفتی ایجاد کرده است. در ابتدای کار بهتر است پخش کارت ویزیت و یا تلاش برای راضی کردن آژانس‌های مسافرتی به تبلیغ کسب‌وکار خود را کنار بگذارید. اگر یک منطقه را به‌خوبی می‌شناسید، در سایتی مشابه دالاهو ثبت نام کرده و با پرداخت هزینه ناچیز، مشتریان خود را بیابید. پس از آن که فوت‌و‌فن‌های کار را به‌خوبی آموختید و کمی سرمایه پس‌انداز کردید، حال می‌توانید به بازدیدکنندگان پیشنهاد دهید که از این پس مستقیماً به خود شما و کارکنانتان مراجعه نمایند.

۸- خدمات اظهارنامه مالیاتی

برای یادگیری یک شغل بدون پرداخت هزینه زیاد آموزش، چه راهی بهتر و ارزان‌تر از این وجود دارد؟ در موتور جستجو «آموزش پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی» را جست‌وجو کنید، می‌بینید که سایت‌هایی که این آموزش‌ها را ارائه می‌دهند، حداقل در فصل پر کردن اظهارنامه، به‌وفور در دسترس قرار دارند. پس از کسب تجارب کافی، وقت آن می‌رسد که وارد عمل شوید. می‌توان برای پایین نگاه داشتن هزینه‌ها، کسب‌وکار را از خانه آغاز کرده و پس از مدتی راه خود را به دل دفتری که چندین کارمند در آن کار می‌کنند، باز کرد.

کف‌سازی

۹- کسب‌وکار کف‌سازی

این شغل با مبلغی معادل ۵۰۰ هزار تومان و سفارش تعدادی کارت ویزیت قابل راه‌اندازی است. با کار تأسیسات شروع کنید تا به خرید ابزارآلات گران در ابتدای کار نیازی نباشد. درس کاملاً روشن است: به دنبال نقطه ورودی با هزینه کم بوده و از درآمد و سود عایدی در جهت گسترش کسب‌وکار استفاده نمایید.

۱۰- خدمات نظافت

بار دیگر به فکر یک نقطه شروع کم‌هزینه باشید تا هزینه راه‌اندازی کار کمتر از یک میلیون تومان باقی بماند. می‌توان برای تمیزکاری خانه‌ها، از وسایل و تجهیزاتی که پیشتر برای نظافت خانه خود به کار می‌بردیم، استفاده کرده و سپس با سود عایدی از این کار، تجهیزات تخصصی برای خدمات به سایر مشتریان خریداری کرد.

۱۱- بازارهای خرده‌فروشی

این بازارها در بسیاری از مناطق کشور برپا بوده و افراد می‌توانند نزدیک‌ترین آن‌ها را با راهنمای آنلاین پیدا کنند. برای یک شروع کم هزینه، بازاری بیابید که امکان پرداخت روزانه‌ی هزینه‌ی مکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ سپس در این بازار به دنبال مکانی باشید که هزینه‌ی آن به نسبت ارزان بوده و می‌توانید از فروش وسایل خود درآمد داشته باشید. چه درآمدی؟ سودی عاید از فروش وسایلی از خانه که در هر حال می‌بایست به دور انداخته و یا به سمساری فروخته می‌شدند.

۱۲- فروش در وب‌سایت دیوار

هر فرد می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان فروش در وب‌سایت دیوار را آغاز کند. کار خود را با فروش لوازم بلا‌ استفاده در خانه آغاز نمایید؛ سپس با پولی که به دست می‌آورید، در فکر فراهم آوردن مکانی برای فروش خود باشید. برای مثال، برخی از فروشندگان محصولات خود را در فروش‌های بزرگ خریداری کرده و تنها اقلام ارزانی را نگه می‌دارند که قابلیت فروش دوباره دارند.

۱۳- صابون‌های خانگی

با مطالعه‌ی دستورالعمل‌های آنلاین آموزش ساخت صابون و دنبال کردن آن‌ها، می‌توان برخی از دانش‌های پایه‌ای ساخت صابون را به دست آورد که در ابتدای کار تنها شامل مقدار کمی مواد اولیه و چندین ابزار معدود است. برای ساخت صابون می‌بایست روغن‌های مختلف را با آب قلیا و اسانس مخلوط کرد. البته، طبیعتاً کسی نمی‌تواند با صابون‌های تولید انبوه رقابت کند، بنابراین بهتر است محصولات خاص خود را بسازید. پیدا کردن یک رایحه جدید یا روشی خلاقانه برای بسته‌بندی و بازاریابی، در فروش محصول کمک بسیاری خواهد بود. می‌توانید محصولات خود را ابتدا به دوستان خود فروخته و یا در غرفه‌ای از بازارهای خرده‌فروشی یا نمایشگاه صنایع‌ دستی آن‌ها را به فروش گذاشت.

۱۴- تحویل مواد غذایی

با داشتن یک ماشین شخصی، تمام آنچه را که برای شروع کار عرضه مواد غذایی نیاز است، هم‌اکنون در اختیار دارید. به سبب وفور خدمات آنلاین فروشگاهی، همواره بازاری برای خرده‌فروشان وجود دارد. برای تحویل به موقع محصولات به دست مشتری و کسب سود کافی از این راه، ممکن است مجبور شوید خدمات خود را به منطقه‌ی کوچکی محدود نمایید.

در این زمینه می‌توان کار خود را با نزدیک شدن به ساکنان سالخورده یک مجتمع مسکونی آغاز کرد. به این ترتیب که طی قراردادی، ۲ روز در هفته و در هر نوبت تا حد امکان سفارش‌های مورد نیاز آن‌ها را تحویل دهید. برای تسهیل در روند پرداخت بهتر است یک دستگاه کارت‌خوان که به گوشی هوشمندتان نیز متصل است، به همراه داشته باشید.

۱۵- خدمات مأموریتی

خدمات مأموریتی ممکن است شامل یک کسب‌وکار عادی مرتبط با تحویل مواد غذایی به خانه و یا برعکس باشد. در این شغل داشتن یک اتومبیل شخصی به معنای آمادگی لازم برای شروع کار است. اغلب افرادی که در خانه از یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، به کسانی احتیاج دارند که در نبود آن‌ها هرازگاهی به این حیوانات سر بزنند و یا اگر خانه‌نشین هستند، کسی برای آن‌ها خرید کند. برای شروع کار با کمترین هزینه ممکن و اطلاع از نوع مشاغلی که این سرویس خدماتی می‌تواند ارائه دهد، به سایتهومینو مراجعه کنید. این وب‌سایت یک پلتفرم آنلاین است که افراد متقاضی خدمات را با قیمت توافقی به انجام دهندگان آن خدمات متصل می‌کند. این مسئله، حداقل در ابتدای کار، نیاز شخص به صرف هزینه برای بازاریابی شغل را برطرف خواهد کرد. پس از مدتی ممکن است مکانی یابید که برای شغلتان مناسب و سودآور است. برای مثال اگر افراد زیادی برای رساندن حیوانات خانگی خود به نوبت دامپزشکی تماس می‌گیرند، شاید بخواهید پس از مدتی شغل خود را به خدمات تاکسی حیوانات تغییر دهید.

۱۶- فروش آبمیوه‌های ترکیبی

همه افراد می‌توانند نحوه ترکیب هزاران نوشیدنی مختلف را در اینترنت و به‌ صورت آنلاین بیاموزند؛ اما برای اشتغال به عنوان یک آبمیوه فروش آزاد، به کمی تجربه‌ی واقعی نیاز است. البته نیازی به داشتن یک شغل ثابت نیست؛ برای شروع می‌توان از تهیه آبمیوه برای نشست‌های خیریه آغاز کرد که راه خوبی برای کسب تجربه و معرفی خود به مشتریان احتمالی است. در برخی منابع، سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع این کار مبلغی بالاتر از یک میلیون تومان برآورد شده؛ اما اگر در آغاز تنها با مشتریانی کار کنید که تجهیزات لازم را دارند یا مسئولیت تهیه نوشیدنی برای میهمانی‌هایی را به عهده گیرید که انتظارات در آن پایین‌تر بوده، به هزینه‌ای بیشتر از یک میلیون تومان نیاز نخواهید داشت و با جمع‌آوری انعام‌ها و دستمزد خود، ممکن است به ازای هر میهمانی درآمدی معادل ۵۰۰ هزار تومان داشته باشید. گام بعدی استخدام چندین زیردست با قیمت ساعتی و اخذ مبلغی بیشتر از مشتریان به ازای هر کدام از آن‌هاست.

۱۷- تربیت حیوانات

این شغل یکی از مواردی است که بدون تجربه قبلی نمی‌توان به آن وارد شد. از سوی دیگر، مهارت‌های مورد نیاز این کار در راهنماهای آنلاین و همچنین ویدیوهای موجود در اینترنت، به‌راحتی در دسترس است. اشتغال به یک کار پاره‌وقت در مغازه‌ی فروش حیوانات خانگی برای داشتن حداقل دستمزد در طول دوره‌ی یادگیری و کسب تجربه‌ی کافی، کمک بزرگی خواهد بود. همچنین برای یک شروع کم هزینه، راه‌اندازی کسب‌وکار در خانه انتخاب مناسبی است. برای ایجاد اعتبار، از تربیت حیوانات دوستان خود به ‌رایگان و یا با هزینه بسیار کم آغاز کرده و نمونه‌ای از رضایت آن‌ها را روی وب‌سایت کاری خود قرار دهید.

۱۸- بازاریابی اینترنتی

نکته‌ای که بازاریابی را به شغلی جذاب و پرطرفدار تبدیل کرده، عدم نیاز به هزینه اولیه زیاد یا خرید اقلام گران‌قیمت برای شروع کار است. فرد می‌تواند محصولات را به صورت آنلاین بفروشد، مبالغ پرداختی توسط مشتریان را جمع‌آوری کرده و به تأمین‌کنندگان کالا تحویل دهد؛ سپس آن‌ها محصولات را در صورت تمایل با لوگوی شرکت فرد بازاریاب برای مشتریان خواهند فرستاد.

امروزه بسیاری از تأمین‌کنندگان در اینترنت به دنبال افرادی برای فروش محصولات خود هستند. برخی از آن‌ها محصولات متنوعی ارائه می‌دهند؛ اما اگر قصد دارید روی یک محصول خاص یا یک خط تولید تمرکز کنید، می‌توانید به دنبال تولیدکننده‌ای باشید که محصولات خود را به‌طور ویژه از طریق عاملان اینترنتی می‌فروشد. به‌قدر کافی تحقیق کرده و از اعتبار شرکتی که یافته‌اید، مطمئن شوید. ایجاد وب‌سایت راه مناسبی برای فروش محصولات است، البته تنها راه موجود نیست! در سایت‌های حراجی مانند دیوار نیز از این محصولات به‌خوبی استقبال می‌شود.

۱۹- مدیریت رسانه‌های اجتماعی

کسب‌وکارهای گوناگون برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی خود به افراد کاردان نیازمند هستند. آن‌ها جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به شرکت خود و معرفی محصولات، نیاز دارند تا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام تبلیغ کنند و بسیاری از افراد نحوه‌ی کار کردن با این شبکه و سایر رسانه‌های اجتماعی را به‌خوبی می‌دانند. به کمک آموزش‌های آنلاین، کمی بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی کار مشاور رسانه‌های اجتماعی تحقیق کنید؛ سپس در میان اطرافیان خود کمی جست‌وجو کنید تا ببینید به چنین خدماتی نیاز دارند یا خیر. گاهی گسترش حیطه کاری و تقویت مهارت‌ها نیازمند استخدام کارکنان بیشتر است، به‌گونه‌ای که بتوان بر جذب مشتریان جدید تمرکز کرد. هزینه راه‌اندازی این شغل تقریباً صفر است.

۲۰- دستیار مجازی

اگر در حال حاضر یک دستگاه تلفن، یک کامپیوتر و اینترنت در اختیار دارید، می‌توانید یک دستیار مجازی (VA) باشید. این مورد یکی از داغ‌ترین کسب‌وکارهای جدیدی است که می‌توان با هزینه‌ای کمتر از یک میلیون تومان آغاز کرد. این کار بنا به نیازهای مشتریان خدمات متعددی از قبیل آماده‌سازی گزارشات، تحقیقات، ویرایش، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تعیین وقت ملاقات و بسیاری از خدمات دیگر را شامل می‌شود. گاهی در این کسب‌وکار نیز برای کسب درآمد بیشتر، به استخدام کارکنان بیشتر نیاز خواهد بود.

بازیافت ضایعات فلزی

۲۱- بازیافت ضایعات فلزی

برای شروع این کار تنها نیاز اولیه، جست‌وجو جهت یافتن گاراژ و یا یک سرپناه کوچک خواهد بود. این مورد نیز یکی از کسب‌وکارهایی بوده که با هزینه‌ای کمتر از یک میلیون تومان قابل راه‌اندازی است. مس و آلومینیوم از ارزشمندترین فلزات رایج هستند و تقریباً در هر شهری بیش از یک یا دو خریدار ضایعات فلزی برای آن‌ها یافت می‌شود. پس از اولین فروش، به دنبال تأمین بیشتر آهن‌آلات خود باشید؛ همچنین در انجمن‌های آنلاین ضایعات فلزی، تمامی مشاوره‌های مورد نیاز برای شروع کار در دسترس قرار دارند.

۲۲- مشاوره

اگر از توانایی مشاوره به افراد در یک زمینه‌ی خاص برخوردار هستید؛ اما برای راه‌اندازی کسب‌وکار مشاوره سرمایه‌ای ندارید، مشکلی نیست! کار خود را از راه‌های ممکن آغاز کنید. با هزینه‌ای ناچیز، تعدادی کارت ویزیت سفارش داده و مبلغی برای‌ هاست و دامنه یک وب‌سایت کاری کنار بگذارید. پس از یافتن مشتریانی که به دانشتان بیش از ظاهر کارتان بها می‌دهند، حال می‌توانید بخشی از سود خود را به راه‌اندازی یک تشکیلات حرفه‌ای اختصاص دهید.

۲۳- طراحی لوگو

در صورت تمایل به مشاغلی که با هنر در ارتباط هستند، راه‌اندازی کسب‌وکار طراحی لوگو نقطه شروع مناسبی است. می‌توانید با طراحی لوگوهای بسیار خاص و منحصر به فرد و البته گران آغاز کرده و یا الگوهای ارزان‌قیمتی ارائه دهید که ظاهر آن با توجه به نیاز مشتری قابل تغییر است. همچنین در کنار فروش لوگو، با ارائه‌ی خدمات جانبی می‌توان درآمد بیشتری از این شغل کسب کرد. اولین فروش خود را بدون سرمایه هنگفت یا هزینه ناچیزی ثبت کرده و سپس از سود عایدی از آن در جهت گسترش کسب‌وکار خود استفاده نمایید. این کلید راه‌اندازی یک شغل با هزینه اولیه‌ی کمتر از یک میلیون تومان است.

آیا ایده دیگری برای شروع یک کسب‌وکار جدید و کم هزینه در ذهن دارید؟ آیا شغل دیگری می‌شناسید که برای راه‌اندازی آن بهسرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان نیاز باشد؟

 

منبع: چطورپدیا